تصویر واقعی پیامبر(ص) و اسلام را به زبان‌های مختلف دنیا معرفی و عرضه کنیم/ بگوییم «رسول الله» و نه «پیامبر اسلام!»

نشست هم‌اندیشی «شخصیت پیامبر اعظم(ص)؛ نیاز امروز بشر» به‌همت مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و گروه معارف این دانشگاه به‌صورت وبینار برگزار شد.

در این نشست‌ هم‌اندیشی که یکشنبه شب 11 آبان‌ماه برگزار شد، استادان شرکت‌کننده از دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی به‌خصوص الهیات و معارف اسلامی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری، ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و حقوق و علوم سیاسی به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، شامل موضوع «شخصیت اخلاقی پیامبر(ص)» ارائه شده توسط حجت‌الاسلام حسام الدین خلعتبری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، «نفی و ثنای پیامبر(ص)» ارائه شده توسط حجت‌الاسلام صالح حسن‌زاده عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، «جستاری در مدل تصمیم‌گیری پیامبر اسلام (ص) بر مبنای هوش سیاسی» ارائه شده توسط عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی، «اسوه حسنه فرهنگ مماشات و مدارا؛ کلید حل مشکلات» ارائه شده توسط حجت‌الاسلام محمدصدقی الآنق، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی، «جلوه‌ای از رحمانیت پیامبر گرامی اسلام و تأثیر آن در بلاهای امروزی» ارائه شده توسط علی رجب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و «جستاری در تدابیر رسول اکرم برای تشکیل جامعه و نظام سیاسی اسلام و چگونگی تعامل با یهویان مدینه» ارائه شده توسط مهرعلی لطفی قادیکلائی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی بود.

نقش سازنده اسلام با جمعیت بیش از یک میلیارد در جهان  

در ابتدای این نشست دکتر داود حسین‌پور، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه در ابتدا با اشاره به اینکه از زمان پیامبر(ص) در زمینه نقش دنیای اسلامی در حکمرانی جهانی بحث‌هایی وجود داشته است، گفت: جهان اسلام با داشتن جمعیت بیش از یک میلیارد مسلمان می‌تواند نقش سازنده‌ای در دنیا داشته باشد.

وی در ادامه به نقش سازنده جامعه دانشگاهی در زمینه تبین اندیشه‌های پیامبر(ص) به‌خصوص در حوزه وحدت اشاره کرد و افزود:‌ دعوت پیامبر(ص) بر اساس سلوک اخلاقی و اجرای عدالت اجتماعی می‌تواند راهگشای جامعه جهانی امروزی باشد.

فرصت مناسبی برای همایش بین‌المللی جهت معرفی ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) ایجاد شده است

حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم در آغاز این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه اینکه «امروزه امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر خود نیاز دارد»، اظهار کرد: راه و روش پیامبر گرامی اسلام برای مشی زندگی، قابل الگو‌گیری است.

وی در همین رابطه با بیان اینکه کتاب‌های متعددی در این ساحت نوشته و ارائه شده است، گفت:‌ شخصیت‌های مختلف در منبرها و مراکز مختلف علمی به گفت‌و‌گو و طرح مسائل معرفتی در این حوزه پرداخته‌اند و شاید بتوان گفت بهترین کسی که می شود با او پیامبر(ص) را بشناسیم و از او سرلوحه زندگی بگیریم، سخنان امیر المومنین (ع) در خطبه 160 نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) است که گوشه ای از زندگی پیامبر عظیم الشان اسلام را بیان می‌کند.

اکبری‌اقدم در ادامه بر نقش‌آفرینی‌های پیامبر(ص) در ساحت اجتماع و حکومت‌داری تأکید کرد و افزود: بخشی از این اوصاف در آثار علامه طباطبائی (ره) آمده است که به ساحت سبک‌نگارانه در زندگی پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه الگوی بی‌عیب و نقص پیامبر (ص) برای همه ساحت‌ها راه و رسم خوبی را بیان می‌کند، گفت: این توهین‌های امروز خباثت ذاتی آنها را می‌رساند و از اسلام‌خواهی که امروزه در جوانان غربی ایجاد شده است، نگران هستند. ضمن‌آنکه اکنون فرصت خوبی است که همایش ارزشمندی در خصوص پیامبر(ص) برگزار و از زوایای مختلف به این شخصیت والا مقام بپردازیم.

صحبت‌های «امانوئل مکرون» از جهل او سرچشمه می‌گیرد

در ادامه این نشست هم‌اندیشی حجت‌الاسلام حسام الدین خلعتبری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی به ارائه موضوع خود با عنوان «شخصیت اخلاقی پیامبر(ص)» پرداخت و بیان کرد: اگر دقت کنیم، امروزه مسائلی که در جامعه می‌گذرد همه به خاطر این است که الگو بودن پیامبر برای جامعه ما مشخص نشده است.

دکتر خلعتبری با اشاره با اینکه حضرت امیر (ع) : می فرماید: "و تآس  بنبیک الاطیب اطهر  فان فیه اسوه لمن تاسی"  نیز قرآن می فرماید "ولکم فی رسول الله اسوه حسنه" پیامبر اکرم(ص) اسوه حسنه یعنی سرمشق نیکو برای همه مسلمین است و  طبق آیه شریفه : وما أرْسلْناك إلّا كافّةً للنّاس بشيرًا ونذيرًا ولکنّ أكْثر النّاس لا يعْلمون . ایه 28 سوره سبا، پیامبر الگو و اسوه برای همه جهان می باشد  اما ما  نتوانستیم وظیفه خود را انجام بدهیم. و از این الگو  درس زندگی بگیریم و نیز جهان هم همین گونه است .  مشکل ناپایداری جهان از نظر های مختلف همین عدم تاسی است  در این زمینه هر چه بحث و گقتگو کنیم کم است.  عده ای ممکن است بگویند بحث پیرامون پیامبر اعظم صلی الله  تکراری است ولی باید باید گلایه کنیم از بحث نشدن  ها در این موضوع حیاتی  نه از بحث شدن ها

 امروز مسائلی که در جامعه می گذرد اگر دقت کنیم همه به خاطر این است که الگو بودن پیامبر برای جامعه ما به‌خصوص و برای جوامع به نحو عام  مشخص نشده است. آنچه که مد نظر است پیامبر شخصیت الگویی پایدار برای بشریت است.  معمولا شخصیت به عنوان تابعی از شخص است و به عنوان روبناست ولی باید در رابطه با پیامبر خدا گفت که این دو مفهوم در مفهوم جدا هستند ولی در مصداق متحدند به تعبیر علمی به حمل اولی جدا هستند ولی به حمل شایع یک حقیقت واحد است لدا تحول و تغییر در ان نیست یعنی نفاق که در انسان های دیگر در یک حدی وجود دارد که شخصیت انها با شخص و خود افراد متفاوت هستند در پیامبر و معصومین کرام بین شخص و شخصیت شان جدایی نیست ودر خصوص پیامبر از آیه شریفه ۴ سوره قلم برآن دلالت دارد که می فرماید  : انک لعلی خلق ٍعظیمٍ ، همانا تو مسلط بر خلق و اخلاق با عظمتی هستی،   پیامبر اکرم(ص) بر اساس این آیه   شخصیت عظیم و خلق عظیم دارد. آیا خلق عظیم  به معنای محاسن اخلاقی است یا منظور از خلق عظیم اخلاق  الهی است  این اخلاق الهی که به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی همان خلق عظیم در آیه شریفه است  در ابعاد کمی و کیفی گسترش دارد. در کمیت اخلاق شامل تمام اخلاق حسنه می شود همچون عدالت ،انصاف،مواسات ،رحمت ،غفران،صدق،صفا،وفا،دیگردوستی و...ودر بعد کیفی همین صفات به کاملترین وجه و شدیدترین رنگ در پیامبر متجلی است و با تبیین عقلی از این مطلب می توان گفت که وقتی نفس انسانی در مرتبه بالاتر قرار می گیرد یعنی وجودی عقلانی می یابد تمام قوای آن هم به همان مثابه رشد کرده و گسترش می یابد ودر واقع حقایق در آن مرحله جنبه ای شدیدتر می یابد.

 ایشان در بخش دیگر گفتند : پیامبر(ص)  جایگاه والایی در تفکر اسلامی داشته بلکه مبدا و اساس تفکر دینی اسلام بلکه ادیان توحیدی جهان است. بر اساس فرموده قرآن : "و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیرا و نذیرا" پیامبر گرامی اسلام(ص) بر اساس  آیات قرآن حتی نسبت به کافران و مشرکان هم دغدغه داشت تا جایی که خدای بزرگ در قرآن فرمودند : "لعلک باخع نفسک ان لا یکونو ا مومنین ".(شعرا: ۳) نزدیک است خودت را نابود  کنی برای اینکه اینها مومن نمی شوند.  پیامبر(ص) نقش هدایتگری خودش را دارد و برای ما نیز باید الگویی حقیقی باشد که در حرکت خود نقش هدایتی داشته باشیم. در فتح مکه پیامبر(ص) دوست دارد ابوسفیان هم هدایت شود و منزل او را محل امن قرار می دهد تا او هم هدایت شود. و قصد تحقیر هیچ انسانی را ندارد و کرامت انسان بحث مهمی در اندیشه نبوی است.

ایشان در ادامه افزود: رسول گرامی اسلام(ص) اخوت و مدارا در زندگی را به ما می آموزد. اساسا جوامع امروز این حقائق را نمی دانند. و پیامبر را بیشتر با صفات و ویژگی های دیگر می شناسند امروز در زمانی به سر می بریم که برخی سخنان نسنجیده در خصوص پیامبر اعظم مطرح می کنند به شکل مشخص آقای امانوئل مکرون ؛   اگر آقای مکرون این حرفها را میزند با حمل به صحت ممکن است  از ناآگاهی و جهل او سرچشمه  گیرد  هر چند بسیار بعید است  من سخنان ایشان را گوش دادم چند مطلب را بیان می کند

مطلب اول  فلان شخص را بی گناه می کشند اگر پیامبر شما بود چه می گفت؟

  مطلب دوم اینکه  برخی صحابه به پیامبر فلان نسبت را داده اند و حال انکه ان شخص را مقدس می دانید و حال اینکه او به پیامبرتان توهین کرده است.

همسر پیامبر را مقدس می پندارید و حال اینکه او فلان نسبت را به پیامبر داده است  چگونه او به پیامبر تان توهین می کند و باز مورد احترام تان استبه پیامبرتان نسبت می دهند که  در جریان وحی از ترس می خواست خودکشی کند  آیا این نسبت توهین به او نمی باشد

 نخستین بار اینان به پیامبرتان توهین کردند

   می گوید من عدر خواهی نمی کنم مگر اینکه بر علیه این مقدسین در نزد خود تطاهرات کنید  و می دانم این کار را نمی کنید چون شما  منافق هستید .  ولی در باره شخصی در فرانسه می گویید توهین کرد و تظاهرات به پا می کنید

این مطالب امروزه برای افراد سوال ایجاد می کند و ما باید پاسخگو باشیم  پاسخ از تبیین همین اخلاق نبوی و معرفی ان به جامعه جهانی می باشد .

باید بگوئیم اقای مکرون ما پیامبری را می شناسیم که بر خلق عظیم است و حتی نسبت به کافران دلسوزی می کرد و درد انحراف مشرکان جان او را می کاهید و اورا به مرتبه نابودی می برد چنین پیامبری دستور به قتل بی گناه نمی دهد  اگر فرصت بود نقل های تاریخی را ببان می نمودم تا هر چه بیشتر با این شخصیت ثبات افرین جامعه اشنا می شدیم   اقای مکرون پیامبر پیامبر صلح و امنیت و دوستی است و از هرگونه جنگ و خونریزی پرهیز می کرد مگر اینکه  مخالفان و مشرکان  با رفتار خود او را  مجبور نمایند  . اسلام دین تفکر و تعقل است و پیامبر تمام همتش این بود که فرصت برای تعقل و تفکر انسان را فراهم کند تا او خوب بفهمد و تصمیم بگیرد چنین پیامبری در چنین جریان هایی که بی گناهی از هر دین و مذهب کشته شود حتما آن مجرم را به دادگاه عدل روانه می کرد.  و شما هم همین کار را بکنید چرا توهین را توجیه  می کنید

مدیر گروه معارف دانشگاه علامه در ادامه بیان داشت : در باره سخنان تان باید گفت تمام آن نقل ها از گرایشی خاص اسلام است و اسلام ناب آنها را قبول ندارد اگر می خواهید با این اسلام  ارتباط بگیرید تا حقایق را بفهمی( همان اسلامی که برای نجات جوامع انقلاب اسلامی را به پا کرده و شما به ظلم در برابر آن صف آرایی نموده اید)

  دانشمندانی مانند علامه جعفر مرتضی عاملی  در کتاب الصحیح من السیره الناس الاعظم و علامه عسکری و سایر محققین در عرصه تاریخ نادرستی این مدعیات را به اثبات رساندند

علاوه ،جناب مکرون شما یک فرد عادی جامعه فرانسه نیستید شما رئیس جمهور یک جامعه ۵۰ میلیونی هستید  که ۱۰ ملیون ان مسلمانند شما مرد قانون  هستید و رئیس  جمهور شما باید  باید قلوب تابعین جامعه خود را جریحه دار نکنید  و این از شما شایسته نیست که مانند افراد دشمن جامعه خود با انان سخن بگویید حال حقوق سایر ملل بماند. وظیفه دولت نسبت به مردمش اقتضا می کند که آراء  و اندیشه های مردمش را به رسمیت شناخته و از آنان حمایت کند آیا اگر در برخی کشورها مردمی توسط عده ای کشته می شوند که مثلا مسیحی هستند گفته می شود مسیحیان کسی را کشته اند یا گفته می شود فلان مجرم این کار را کرد . بنابر این اگر یار شاطر مردم مسلمان فرانسه نیستید بار خاطر شان نباشید  .

ثالثا ،برطبق مبانی تفکر لیبرالیسم شما باید غیر از این رفتار کنیم زیرا در مبانی لیبرالیسم آزادی مطلق که هیچ نظامی پذیرفته نیست  در این نطام هم پدیرفته نیست و حدی دارد در این نظام آزادی انسان تا آنجاست که به آزادی دیگران ضربه نزنندو حقوق دیگران را ضایع نسازد طبق این مبنا کسانی که توهین نسبت به اعتقادات و مقدسات مسلمانان می‌کنند و شما هم این شیوه را  تایید می‌کنید ، حد آزادی را در این فرهنگ رعایت  ننمودید از این جهت محکوم به  به انجام جرم اجتماعی هستید و یقینا پیامبر خدا او را مجرم  می داند لدا شما باید عذر  خواهی از مسلمین  نمایید  رابعا  بر فرض شما در جامعه آزاد هستید و در این جامعه هر نقدی را می توانید داشته باشید چرا تناقض در رفتار و آنگونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند از نقد هلوکاست هراس داشته  دانشمندبزرگ فرانسوی رابه خاطر این نقد به زندان محکوم می‌کنید اما آنچه من می فهمم  این است که طی این چند سال مقدمه برای مقابله با اسلام  را فراهم نمودید

ایشان افزود: الان می خواهید محصولش را بچینید در حقیقت محصول این صحبت های شما ایجاد آتش  اختلاف بین فرق اسلامی بویژه  شیعه و اهل تسنن است . این در حالی است که بین انواع فرقه های مسیحیت اعم از کاتولیک ها و پروتستانها این حرفها و مسائل و اختلافات در مورد پیامبرشان وجود دارد آیا ما مسلمانان آنها را مطرح می کنیم؟ و به مسیحیان متعرض می شویم؟  و عذر خواهی خود را منوط به محکوم کردن مقدسات آن مذاهب  می دانیم  .. بلکه این شما هستید که باید از مسلمانان و ساحت قدسی پیامبر اسلام (ص) عذر خواهی کنید. یقینا انگیزه های دیگری هم وجود دارد از جمله قوت یافتن اسلام  در اروپا و گرایش جوانان به این دین الهی و یا ترساندن جامعه خود از نورانیت اسلام و.. می تواند از آن انگیزه ها باشد  بنابراین برای اینکه الگوی پایدار در جهان امروز فراهم گردد راهی جز بازگشت جهان به چهره اخلاقی و نورانی  پیامبر خدا نمی باشد.و دوری از توضیحات بی اساس نمی باشد

 

پیامبر گرامی اسلام، منبع عالی هوش سیاسی ومبتنی بر نگاه متعالی

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این نشست به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخت و گفت: مهم‌ترین مسئله ما در سیاست بینالملل این است که زمامداری جامعه جهانی به دست چه کسانی افتاده است و با قدرت‌هایی که دارند، چگونه جهان را اداره می‌کنند؟

وی با اشاره به اینکه مشکل امروزه ما در دنیا، قرار گرفتن هوش سیاسی متعالیه در کنار مکر سیاسی متدانیه است، افزود: آنچه در جهان امروز اتفاق می‌افتد، نشان‌گر این است که جهان را کسانی اداره می‌کنند که از هوش سیاسی متعالیه، بهره‌ای نبرده‌اند.

رهبر خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام به عنوان منبع عالی هوش سیاسی که مبتنی بر نگاه متعالی است می‌تواند ما را به یک جهان مهم‌تر و عالی‌تر برساند، ضمن‌آنکه توانایی ایجاد شبکه ارتباطی هست که می‌تواند جهان را برای بهتر زیستن آماده کند. نمونه بارز آن را در سال هشتم هجرت و فتح مکه می‌بینیم که حضرت فرمودند: «بروید که شما آزاد و رها هستید» و این زمینه ایجاد بروز و ظهور جهانی اسلام در آن موقعیت را فراهم کرد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در فضایی سیر می‌کنیم که اخلاق و عاطفه به معنای واقعی دچار خدشه شده است، اظهار کرد: وقتی در سال پنجم هجرت مردم مکه با قحطی روبرو می‌شوند، پیامبر(ص) دستور می‌دهند منابع پولی به مردم بدهند و ابوسفیان که دشمن او است، می‌گوید ما با پیامبر می‌جنگیم اما او برای ما هدایا و منابع می‌فرستد.

باید تشنگی برای شناخت پیامبر(ص) در نزد مردم دنیا را شناسایی کنیم

در ادامه این نشست مهرعلی لطفی قادیکلائی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی به تشریح تدابیر رسول اکرم(ص) برای تشکیل جامعه سیاسی و چگونگی تعامل پیامبر با یهودیان مدینه پرداخت و مثال‌هایی را از ابعاد مختلف زندگی پیامبر(ص) به‌خصوص در ابتدای دعوت بیان کرد.

دکتر رضا مقدس، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی هم با بیان اینکه ابتدا باید تشنگی که در سطح دانشجویان و اساتید و مردم جهان در زمینه شناخت پیامبر(ص) وجود دارد را شناسایی کنیم، گفت: نیازهای واقعی جامعه باید مشخص شوند تا بتوانیم مطلب و اصطلاحاً خوراک برای مردم در سطح جهانی فراهم کنیم.

هتک حرمت در جایی خود را نشان می‌دهد که شناختی وجود ندارد/ تصویر واقعی پیامبر(ص) و اسلام را به زبان‌های مختلف دنیا معرفی و عرضه کنیم

دکتر موسی عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست با اشاره به اینکه این هتک حرمت‌ها در جایی خود را نشان می‌دهد که شناخت وجود ندارد، گفت: در سال 1389 کشیشی به نام جونز در آمریکا که می‌خواست قرآن سوزی کند از او پرسیدند که قرآن را خواندی؟ گفت: نه، پس مشخص است که شناخت وجود ندارد.

وی افزود: جامعه غربی شناخت کافی نسبت به مسائل مختلف از جمله پیامبر اکرم (ص) ندارد و یکی از وظایف ما دانشگاهیان این است که جامعه هدف را بشناسیم و شناخت آن جامعه به ما کمک می ‌کند که رویکرد مناسبی داشته باشیم.

عبداللهی خاطرنشان کرد: می‌توانیم در دانشکده زبان‌های خارجی با کمک دانشکده الهیات و معارف اسلامی و البته متولی بودن دفتر نهاد رهبری نهضتی ایجاد کنیم تا تصویر واقعی از پیامبر اکرم(ص) و اسلام را در قالب زبان‌های مختلف به غرب عرضه و معرفی کنیم.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در صفحه شخصی خود فرمودند که می‌شود به پیامبر یک‌ونیم میلیارد مسلمان توهین کرد اما نمی‌شود درباره هلوکاست سؤال پرسید که به سرعت صفحه مجازی ایشان را بستند این نشان از تاثیر و برد بین‌المللی است. ضمن‌آنکه می‌توانیم با استفاده از کارشناسان حوزه فضای مجازی یک همایش بین‌المللی با حضور صاحب‌نظران برگزار کنیم.

 

سیره پیامبر اسلام مذاکره، گفت‌و‌گو، مماشات و مدارا بود

حجت‌الاسلام محمدصدقی الآنق، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی نیز با اشاره به اینکه مشکل امروزه ما این است که نتوانسته‌ایم پیروی خوبی از سیره پیامبر(ص) داشته باشیم، گفت: ما باید بتوانم از نظر عملی پیروی خود را نشان دهیم و به‌نوعی عملاً برای دیگران تبلیغات کنیم.

وی با بیان اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی از پیامبر(ص) پیروی شد تا جهانیان را به سوی خود بکشانیم، افزود: سیره پیامبر اسلام مذاکره، گفت‌و‌گو، مماشات و مدارا بود، که حتی در مورد جریان مسیحیان نجران به خوبی قابل مشاهده است که پیامبر(ص) به خواسته‌هایشان توجه و با آن‌ها با مدارا رفتار می‌کند.

بگوییم «رسول الله» و نه «پیامبر اسلام!»

در ادامه دکتر علی رجب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی موضوع خود با عنوان «جلوه‌ای از رحمانیت پیامبر گرامی اسلام و تأثیر آن در بلاهای امروزی را ارائه کرد و گفت: مستشرقین در غرب، در نقل مطالب تحریف کردند به خصوص کلمه «پیامبر رسول الله» .  خداوند وقتی از پیامبر خودش نام می‌برد به نام «رسول الله»، فرستاده خدا نام می‌برد و هیچ‌گاه نمی‌فرماید «پیامبر اسلام!».

وی خاطرشان کرد: ما در 100 سال اخیر هم با کلمه «پیامبر اسلام» در کتب معروف مواجه نشدیم در حالی که دولت انگلیس که 400 سال بیشتر سابقه استعماری در منطقه غرب آسیا داشته و با توجه به شناخت عمیقی که از زوایای اسلام دارد، پیامبر خدا را «پیامبر اسلام» نام می برد و سعی می‌کند در فرهنگ مسمانان و سنی ها پیامبر را به عنوان «پیامبر اسلام» مانند پیامبر مسیح و پیامبر یهود معرفی کند.

وی یکی از مهمترین جلوه های رحمت پیامبر را تشکیل حکومت اسلامی دانست و ایجاد امنیت، ایجاد عدالت و ایجاد آسایش و رفاه را از جمله ویژگی‌های حکومت پیامبر گرامی اسلام بیان کرد.

گفتنی است، این نشست هم‌اندیشی با مشارکت انجمن علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، بسیج اساتید دانشگاه علامه و دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد.

کلمات کلیدی
Ahmad Zouleh
تهیه کننده:

Ahmad Zouleh

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *