مسجد

برگزاری کارگاه جریان شناسی توسعه در دانشگاه علامه طباطبائی به همت و تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی
نشست هم اندیشی دانشجویان برای بررسی نقش دانشگاهیان در تبیین و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد
حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم در برنامه تلوزیونی «یه روز تازه» : حضور فعال در عرصه علم و پژوهش، یکی از مصادیق اقدامات جوانان برای تحقق بیانیه گام دوم است

نخستین نشست از سلسله نشست های آموزش کاربردی قرآن کریم، دوشنبه04/09/98 ، قبل از نماز ظهر در مسجد امام علی(ع) برگزار شد.

مباحث کاربردی ازدواج طبق یکشنبه ها، این هفته نیز توسط دکتر نعیمی بعد از نماز عصر در مسجد امام علی(ع) ارائه شد.

بیان الگوهای قران طبق روال شنبه ها، این هفته بعد از نماز عصر در مسجد امام علی (ع) برگذار شد.

تجلیل مقام شامخ حضرت آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره) و گرامیداشت یاد این استاد فرزانه در مسجد امام علی (ع) در ایام رحلت ایشان

روز یکشنبه اولین جلسه کارگاه با موضوع ازدواج موفق با سخنرانی دکتر نعیمی بعد از نماز عصر در مسجد امام علی علیه السلام برگزار شد

حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

گزارش اولین نشست از سلسله نشستهای هم اندیشی استادان با موضوع «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی، با تأکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی»

مراسم احیای شب‌های قدر در مسجد امام علی (ع) دانشگاه برگزار شد

ضیافت اندیشه کارکنان ویژه ماه مبارک رمضان1398

جلسه معارفه مسئول هیئت فرهنگی، مذهبی امام علی (ع) دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین اکبری اقدم به مناسبت بزرگداشت روز کارگر و فرارسیدن ماه مبارک رمضان

نشست تخصصی آسیب‌شناسی بحران‌هاي پولي و بانكي و راه‌حل‌هاي برون‌رفت از آن در دانشكده اقتصاد برگزار شد

مراسم معارفه مدیر اجرایی جدید دفتر نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان، با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین اکبری اقدم مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبائی در خوابگاه شهید همت برگزار شد

جشن بزرگ اعیاد شعبانیه در دانشکده ادبیات برگزار شد+گزارش تصويري

جلسه هم انديشي اساتيد دانشكده اقتصاد با عنوان آسيب شناسي بحران‌هاي پولي و بانكي و راه‌حل‌هاي برون رفت از آن برگزار شد

همایش سینما سلطه هالیوودیسم با سخنرانی احمد قدیری در دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد

يازدهمن نشست تحول در علوم انساني برگزار شد

مصاحبه با سرکار خانم دکتر برهمن، در حاشیه نشست دانش‌افزایی اساتید اسفندماه، مشهد مقدس

مصاحبه با جناب آقای دکتر روحی در حاشیه نشست دانش‌افزایی اساتید اسفندماه، مشهد مقدس

 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش اولین نشست از سلسله نشستهای هم اندیشی استادان با موضوع «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی، با تأکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی»

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی، اولین نشست از سلسله نشستهای هم اندیشی استادان با موضوع «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی، با تأکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی» در تاریخ 18/04/1398 و با حضور 29 تن از استادان کلیه دانشکده ها، حجت الاسلام  صادق اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جناب آقای دکتر جواد کاشانی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، در محل سالن جلسات این دانشکده برگزار گردید.

در این نشست سه ساعته، پس از سخنرانی کوتاه مسئول نهاد پیرامون هدف از برگزاری این نشست و اهمیت موضوع آن و خوش آمدگویی از سوی ریاست دانشکده، استادان با هدف دستیابی به راهکارهای عملیاتی و اجرایی در قبال ترویج هنجارها و برخورد با ناهنجاری ها در سطح دانشگاه - به طور خاص- و در سطح جامعه -به طور عام- و اتخاذ راهبردهای کلان به منظور ارائه به دستگاه های ذی ربط از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی ، به بحث  و تبادل نظر پرداختند.

 وجود دغدغه در بین استادان و مسئولان دانشگاه نسبت به پاره ای ناهنجاری ها و هنجار شکنی ها از سوی معدودی از دانشجویان و تحت الشعاع قرار گرفتن فضای مطلوب علمی و دانشگاهی از نکات مورد توجه این نشست بود. 

حاضران در نشست، رسالت ذاتی خود را فهم صحیح از وضعیت کنونی و نیازهای جدی دانشجویان دانسته و بر وظیفه خویش در قبال پیشبرد اهداف متعالی علمی، تربیتی و پرورش فرهنگی دانشجویان تاکید ویژه نمودند.

 

برخی موضوعات مطرح شده از سوی حاضران عبارتند از:

نیاز به عزم جدی و حرکت جمعی در سطح مسوولان و عموم دانشگاهیان؛ اتخاذ تصمیمات قاطع و عملیاتی؛ اقدام مناسب به منظور مواجهه سازنده و همه جانبه با ناهنجاری ها، پنج مولفه ناهنجاری که عبارتند از امر ذهنی، امر عینی، فراگیر بودن ناهنجاری ها ،تعارض با اخلاقیات و نیز قابل تغییر بودن آنها؛ لزوم نگرش سنجی نخبگان و اساتید از آمارهای ناهنجاری ها و تنوع و چگونگی آنها؛ توانایی دانشگاه در ترویج عقلانیت و ایجاد فرهنگ لازم در مواجهه با ناهنجاری ها در سطح دانشگاه و جامعه؛ سوق دادن پژوهش ها و پایان نامه ها در جهت حل معضلات اجتماعی و کاهش ناهنجاری ها؛ لزوم وجود قوانین و راهکارهای مناسب به منظور اجرای قوانین درون و برون دانشگاه و وجود خلأ جدی در این حوزه؛ ترسیم بیانیه چشم انداز برای دانشگاه و در ادامه بیانیه رسالت و تعریف راهبرد و عملیاتی نمودن آن؛ فاصله گرفتن فرهنگ رسمی از گفتمان های غیررسمی تا حدی که در پاره ای اوقات ، برخی مسوولان با نفوذ رسانه ها هماهنگ شده و بر اهداف آنها پافشاری می‌کنند؛  ایجاد خرد جمعی در بین اساتید و کم کردن فاصله بین فرهنگ رسمی و غیررسمی؛ الگو بودن اساتید و داشتن روحیه از خودگذشتگی و مخاطب شناسی دقیق، هم راه با هنر و سلیقه در اساتید؛ تعریف دقیق و تعیین سطح تربیتی و فرهنگی یک دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و توجه به آن از سوی استادان و مسوولان دانشگاه؛ لزوم استفاده از روش های پنج گانه منطق، از جمله روش استدلال برهانی، جدل، خطابه ،شعر و قیاس در پاسخ گویی و مواجهه با چالش های ذهنی دانشجویان؛ توجه ویژه به قرآن مجید و جایگاه آن در جلسات و دفاعیه ها و محتوای معرفتی کلام وحی؛ پاسخگویی به شبهات ذهنی دانشجویان؛ استفاده از رنگ های مختلف و مناسب در پوشش دانشجویان، متناسب با ویژگی‌های شخصیتی جوان؛ نگاه چند بعدی به موضوعات در زمان بررسی و تصمیم گیری؛ شنیدن سخن جوانان؛ لزوم حضور مربیان سالم و دلسوز در سطح جامعه؛ پرداخت جدی به مباحث درسی و مطالبه گری از سوی اساتید باعث وجود دغدغه در دانشجویان شده و آنها را از ابتلا به ناهنجاری ها  و معضلات بازمی‌دارد؛

 لزوم کارکرد تربیتی دولت و به تبع آن دانشگاه؛ مسئولیت راهنمایی افراد جامعه و نخبگان به سوی خوشبختی و بهشت با ما است؛ وجود ایرادات جدی در شیوه ارزشیابی اساتید موجب می گردد تا استادان از رو در رویی با معضلات دانشجویان پرهیز کنند؛ بنیاد نخبگان داریم اما بنیاد ازدواج، خیر؛ ایران برای کل دنیا حرف دارد و مشغول شدن به خود و به وجود آوردن شرایطی که انرژی و سرمایه نخبگان جامعه را بگیرد، از اهداف دشمن است؛ درمان ناهنجاری ها با نگاهی استراتژیک و راهبردی؛ مسئولیت های دانشگاه عبارتند از: شناسایی هنجارها و ناهنجارهای و فهم آن ها، تبیین ناهنجاری‌ها، پیشنهادهای سیاستی، استفاده کردن از دو شیوه تبیینی رویکرد آسیب شناسانه و رویکرد ساختاری- انتقادی؛ فرهنگ چیزی است که تمام مؤلفه هایش زندگی روزمره ما را تشکیل می دهد. دانشگاه در دراز مدت می‌تواند در تغییر و رشد آن تاثیرگذار باشد؛  اساتید باید مراقب جهت گیری ها و سخنان خود باشند تا مخاطبان خود را باورمند سازند؛ احزاب سیاسی با هر طیف فکری نباید در رأی گیری ها از جوانان و پوشش آنها به عنوان ابزار سوء استفاده کرده و آن ها را دستاویزی برای جمع آوری آراء و کسب قدرت خود قرار دهند؛ عدم اطلاع دانشجویان از مقررات و ضوابط پوشش در سطح دانشگاه که می طلبد با استفاده از بهینه سازی ساختار و به کارگیری ظرفیت های دانشجویی و توجه به تکثر در خلاقیت های هنری، القاء پیام های فرهنگی به صورت غیر مستقیم به مخاطبین، توجه به کارکردهای فناوری های نوین مانند تلفن همراه و تکنولوژی های آموزشی نوین، مواجهه ای نظام مند و فرهنگی با آن صورت گیرد؛ امتزاج و ترکیب هوشمندانه فرهنگ اسلامی و شرقی با فرهنگ غربی با استفاده از حلقه واسط که همان کتابخانه ها و موزه ها و مانند آن می باشد؛ کار جدی بر روی فرهنگ عمومی در جهت از بین بردن تعارض در دوگانه سنت و تجدد؛ ما جامعه دینداری هستیم. اما در برابر برخی از ناهنجاری ها مانند دروغگویی حساسیت جدی نشان نمی‌دهیم. این مسئله را باید اصلاح کنیم به گونه ای که جزو فرهنگ عمومی ما بشود.

 

با گزارش تصویری این نشست همراه باشید:

 












١١:٣٢ - يکشنبه ٢٣ تير ١٣٩٨    /    عدد : ٥٥٦٤٧٦    /    تعداد نمایش : ٣٢٥



خروج




<#S:tip>

<#S:newsname>

<#L:newssm>